Kontakta oss på 010-444 16 00 eller info@logimark.se

Case: Nyttiga charkprodukter kräver perfekt märkning

Case: Nyttiga charkprodukter kräver perfekt märkning

I utkanten av Malmö ligger det relativt unga företaget Delikatessbolagen. Ägaren och grundaren är Göran Falk som har en lång och gedigen historia inom charkbranschen. När han startade sitt företag för två år sedan hade han klart för sig vad han ville åstadkomma, nämligen att ta fram och utveckla charkprodukter med mindre salt, fett och e-nummer. Kort sagt en nyttigare charkvara.

Råvarorna ska hålla hög kvalitet och helst vara både ekologiska och närproducerade. I sina lokaler har de i dag möjlighet att göra alla stegen i förädlingskedjan själva. Här finns exempelvis utrustning för egen sous vide-tillverkning (en matberedning som sker i vattenbad). Kapaciteten är, beroende på produkt, hela 150 ton i veckan.

Stor variation

I sina lokaler har de även ett brett spann av olika förpackningslösningar då företaget satsat mycket på variationsmöjligheter i sin produktion.
De färdigförpackade produkterna etiketteras direkt i förpackningslinjerna. Som partner för märkningen av färdiga produkter har de valt ACT Logimark Sverige AB. Logimark har levererat flertalet etikettapplicerare av modellen Alpha Compact tillsammans med en Intermec PX-skrivare för tilltryckt information som batch och datummärkning.
I en annan förpackningslinje har de bläckstråleskrivaren Linx 7900 som sitter på en linjerenhet vilket gör att en enda skrivare kan printa förpackningsdatum, bäst före datum och batchnummer på sex paket i en rörelse.

-Logimark är en komplett partner för märkning och samarbetet har fungerat utan problem från första början, kommenterar Göran Falk.

Partners

I dag jobbar Delikatessbolagen främst med olika samarbetspartners och tar fram och förädlar produkter till dem och packar det sedan under samarbetspartnerns varumärke. En annan del av Delikatessbolagens strategier är att på sikt även utveckla och ta fram er egna produkter under sitt eget varumärke.

– Vi har en enorm erfarenhet och kunskap inom företaget och det vore synd att inte ta vara på all kunskap och innovation som finns inom våra egna väggar. När vi hittar produkter som inte ligger inom våra samarbetspartners områden så satsar vi på att utveckla dessa själva vilket är ett otroligt spännande och utmanande arbete, avslutar Göran Falk.

 

Artikeln finns publicerad i Pack + Plast nr. 1